Nyári gyerekek a Balaton-parton
2017. szeptember 02. írta: Halfdane

Hát elmúlt a nyár… Szomorkás pillanat ez. Az élet visszatér a normális kerékvágásba, indul a napi robot, a nyaralás emléke egyre haloványabb. A reggelek már borzongatóak, bár napközben még melegen cirógat a napsugár. De ez már nem olyan… Kicsit fáradtabb, kicsit laposabb, egyre kevésbé melegít már. Mi pergető horgászok persze nem búslakodunk, érkezik az ősz, kedvenc sportunk talán legeredményesebb időszaka.

Nyár van, nyár :D

Mi is kipihentük magunkat, és szerencsére horgászatra is jutott idő. Blogunk is visszatér a régi kerékvágásba és mától igyekszünk újra hetente jelentkezni egy-egy új cikkel.

Mai témánk azonban még igazi nyári peca és módszer, a nyárias idő utolsó napjaiban igyekeztünk Attila barátommal túljárni a balatoni kövesek eszén. Imádom a balatoni pecát, a halállomány - hála a szigorú ellenőrzéseknek – örvendetes növekedésnek indult, így nemcsak sok, de nagy halat is foghatunk, persze csak ha jó helyen keresgéljük őket. A Balcsi vízminősége kiváló, talán túl kiváló is, vízügyi szakemberek szerint egyre kevesebb a plankton, ami az ivadéknevelő képesség miatt kissé ijesztő jel a jövőre nézve. Ami a strandolóknak tehát jó, az nekünk horgászoknak nem feltétlenül, de bízzunk benne, hogy az utóbbi évek halállományt érintő kiváló tendenciája folytatódik. Respekttel figyelem a helyi halőrök és rendőrök munkáját, a balatoni pecáim 70%-ánál ellenőriznek, ami a becsületes és körültekintő horgásznak öröm, a tilosban járóknak meg annál nagyobb bánat. Most is így történt, a nyílt vízen rendőrök vizsgálták meg felszerelésünket, leginkább a mentőmellényre voltak kíváncsiak. Helyes! A zsákmányról is érdeklődtek, de amikor közöltük, hogy visszaengedtük, akkor nem kicsit csodálkoztak, hogy „maguk nem húshorgászok tetszenek lenni?”. (Hozzáteszem, mindkét közeg bőven 30 év alatt volt :D)

4_7.jpgDupla dinamit Tesztpeca módra

Tudott dolog, hogy a kősüllő tipikusan nappali ragadozó, ha a megfelelő helyen a megfelelő csalival kergeti őket a horgász, szinte egész nap számíthat a kapásaikra. Nem túl finnyás társaság, kisebb gumihalakkal, twisterekkel szinte biztosan becserkészhetők, a reggeli és esti órákban a világosabb, kontrasztosabb színek szoktak működni, napközben azonban inkább a sötétebb árnyalatokkal lehetünk sikeresek. Van azonban, hogy finnyásak, csak csipkedik, ütögetik a csalit. Na, ilyenkor kell valami okosat kitalálni.

14.jpgUgyanaz alulnézetből :D

Ilyenkor én két fegyvert vetek be. Az egyik az apró vertikális wobblerek és csalik, amelyek intenzív rezgésükkel felbosszantják és támadásra ösztönzik a csíkos betyárokat, a másik a dropshot, ami éppen az ellenkezője: finom, lassú vezetéssel, remegtetéssel a kövesek orra előtt táncoltatható a csali hosszú ideig, kiváltva ezáltal a támadást.

16.jpgAttis nem vállalja, hogy övé Közép-Európa legszebb férfi felsőteste ;) A csónakban uralkodó kupleráj viszont közös produkció. :D

A jó dropis bot maximálisan támogatja ezt a módszert. Részben megvan a kellő gerince a horog biztos akasztásához, részben pedig a lágy, engedékeny spicc biztosítja, hogy a csali kellően természetes mozgással ingerelje a kis ragadozókat. Egy kemény spiccű bottal a gumit óhatatlanul is rángatjuk, ezáltal a csali nem természetesen mozog. Nem kizárt hogy így is kicsikarható a kapás, de azért a lágyan fel-le úszkáló gumi nagyságrendekkel fogósabb. Egy lágy spicc a kapást is szépen mutatja, a finomabb odaütések is jól láthatók.

13.jpgVagány fehér blank Fuji K gyűrűkkel

Régóta szemezek a Nomura cég termékeivel. Az alacsonyabb árszegmenst célozzák, kiváncsivá tett, hogy mit lehet kapni ennyi pénzért. Mivel mostanában Red Fish Győző cimborám a horgászcikk-kereskedelem rögös útjára lépett, és meglátogattam a nyitás előtt a boltját (Wild Fishing Store, 1092 Budapest, Kinizsi u. 33.). Red azonnal a kezembe nyomta az árukészlet néhány gyöngyszemét, hogy próbáljam ki. Ezek közül talán a legérdekesebb a Nomura Hiro Street botszéria 198 centis, 10 grammos botja, amire azonnal lecsaptam.

Nem is tétováztam sokat, a másnap már a Balcsin ért, ahol Attila barátom gumicsónakjával vettük üldözőbe a balatoni halakat. Nem értünk le túl korán, a balinok már nem raboltak, így rögtön a köveses helyek felé vettük az irányt. A rendkedvéért párat dobtam hagyományos jigfejjel, amire pár apró koppintás volt a válasz odalentről, de egy hal sem akadt meg. Következtetés, jöhet a drop shot. Attila nem is teketóriázott, mire én átszereltem, harmadik halát akasztotta és engedte vissza. Nem tétováztam, én is bevetettem kis dropis motyót és vártam az első jelentkezőt. Szedtük, húztuk a köveseket, remek peca volt a késő nyári kánikulában.

5_5.jpgKöveses csalik egyenesen az Aliexpressről. Tesztelésük folyamatban.

A bot pontosan azt tette, amit vártam tőle. A lágy spiccel szépen tudtam táncoltatni a csalit, amit a halak respektáltak is, egymás után jöttek a szép kis balatoni csíkosok. A bevágásoknál a horog szépen ült, nem is volt lemaradó halam. A lágy spicc után a bot felkeményedik és kellően erős gerince van ahhoz, hogy akár egy beugró süllőt, vagy kisebb harcsát is ki lehessen vele fárasztani. Sajnos most ilyen beugró hal nem örvendeztetett meg bennünket, pedig titkon bíztam abban, hogy talán valami darabosabb jószág is meghúzogatja. Meggyőződésem ugyanakkor, hogy a bot a kis gumikkal való süllőzéshez is jól használható, mert van benne erőtartalék bőven.

11_1.jpgNagyon jó ez a kövespeca, pláne a megfelelő, hozzá illő felszereléssel

Megdöbbentő az, hogy a bot 20 ezer forint alatti árához képest a felszereltség teljesen Fuji. A nyél funkcionálisan megfelelő, ha egészen az orsó elé fogtam, úgy megfelelően egyensúlyban volt. A botra egy Trabucco Xenos XWS 2000 orsó került (egy az egyben Ryobi Zauber), amely megbízható, masszív, öreg darab, cserébe jó nehéz. Így volt a cucc egyensúlyban, könnyebb orsóval már előre billen kissé a súlypont. Itt van a bot egyetlen igazán érzékelhető negatívuma, a blank kicsit nehéz, manapság már az olcsó árkategóriában is vannak ennél könnyebb bottestek. Nem mondanám ezt egyértelműen negatívnak, mert érződik, hogy van anyag a pálcában, ez is összecseng azzal a benyomásommal, hogy nagyobb halaktól sem jönne zavarba. Minden esetre sok papírvékony falú „divatbot” ehhez képest jóval könnyebb. Ezzel együtt is, főleg a tűspicc miatt nem lehet panaszt az érzékenységre. A bot kellően erős jelet közvetít, a spiccnek hála ez igen jól látható is.

1_7.jpgEzzel a fogással volt egyensúlyban a kombó

A nyél egy standard EVA anyag, sem dizájnban, sem tapintásban nem hoz semmi újat. Attila barátom kicsit vastagnak találta, nekem tökéletesen illett a kezembe. A fehér szín manapság igen népszerű, feltűnő és vagánynak is mondható. Az elütő színű spicc viszont nagyon NAGYON jó ötlet volt, mivel ha a világos, csillogó vízfelület felett egy fehér spiccet kellett volna néznem, bizony káprázott volna a szemem. A kék nem egy kimondottan feltűnő szín, de a világos háttér előtt nagyon jó kontraszt volt. Fényváltáskor egy sárga vagy narancs szín jobb lenne, a széria más dobósúlyú botjainál ezek megtalálhatóak.

12.jpgA színezett tűspicc szerintem praktikus.

A botnak jár a pluszpont a horogakasztóért, nem kell a feketére színezett (K szériás acélkeretes SIC) gyűrűkbe akasztgatni a horgot. (nekem halálom, ha a fekete gyűrűk karcosak, ezért nem is szeretem őket, de itt a fekete bottesttel elég jól néztek ki.) A gyűrűkötések lakkozása viszont helyenként kissé slendrián, a lakk aszimmetrikusan száradt meg, vagy buborékos. Nyilván gépek lakkoznak és nem gondos kezek...

9_1.jpgA horogakasztóért jár a pluszpont. A buborékos lakkozásért meg nem.

Elkenődött a festék, vagy be volt rúgva a dizájner? Na de komolyan, ez mi???

Fuji orsótartó. Megbízható, jól ismert minőség.

Stucnis csatlakozás. Pár éve ez még a drágább botokra volt jellemző, most már általános megoldás. Nem lötyög, szépen, precízen illeszkedik.

Remek kis pálca ez, 20 ezer forint alatti árával a vékonyabb pénztárcájú horgászoknak is megadja a specializálódás lehetőségét. Olyannak mindenképpen ajánlom, aki szereti a dropshot technikát és külön botot akar rá rendszeresíteni. Emellett alkalmas kis jigekkel történő horgászatra is, bár a 10 grammos dobósúly itt már csak annyiban igaz, hogy kb. 5 grammos fejre tűzött 1-2 grammos gumival még jó, de ennél nagyobb súlynál a spicc már kellemetlenül benyaklik. Ezzel együtt is nagyon jól eltalált akciója van a botnak, a tűspicc és a blank találkozásánál nem törik meg, szép átmenettel megy át a lágy anyag a keményebbe. Okos, átgondolt építés, ez gratulációt érdemel. Ahogy a gyártó is, hogy ki tud hozni egy ilyen jól használható pálcát ennyi pénzért.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.