Árnyékból a fénybe - Lurestar C9 Air
2020. szeptember 27. írta: Halfdane

Árnyékból a fénybe - Lurestar C9 Air

Az Aliexpress, mint beszerzési forrás finoman szólva is megosztó, ám úgy gondolom, megkerülhetetlen. Okosan használva kitágítja a lehetőségeinket és megadja a kísérletezés, a kipróbálás örömét lényegesen kevesebb pénzért, mintha a nagy márkák kínálatából választanánk. A light-ultralight multizás hagyományosan az a terület, ahol a technikai színvonal és az ár egyenesen arányos a használati értékkel, magyarul mélyen zsebbe kell nyúlni, hogy használható cuccunk legyen. Nos, ebben a szegmensben nagyonis van létjogosultsága az alis termékeknek: töredék összegért kapunk remekül használható eszközöket. Néha persze gagyit is, de kár tagadni: az Aliexpress kinyitotta a kaput és a bait finesse multizást arisztokrata urizálás helyett mindenki számára elérhetővé tette. 

108.jpg

Nyári wobbleres márna a Garam folyóból. Igazi erőpróba egy BFS orsónak.

Jó ideje horgászom telivér kínai orsókkal. Spinningben kifejezetten jól használható darabokat fogtam ki, évek óta szépen teljesítenek. Multiban azonban valahogy mégsem futottam bele igazán jó orsókba, amit hosszabb távon is szívesen használtam volna. Egyet len kivétel a Haibo Smart (itt) azt jól összerakták, de más modelleknél valami mindig fanyalgásra késztetett. Mégis árgus szemekkel figyeltem az újdonságokat, hátha találok valami ígéreteset. Meg is akadt a szemem egy teljesen rendhagyó, újnak kinéző modellen, a Lurestar C9 Air-en. Tudni érdemes, hogy az alis kínálatra jellemző, hogy ugyanazt a modellt százféle néven, százféleképpen címkézve is meg lehet találni, nyilván ugyanarról a gyártósorról jön le kamionszámra és igény szerint matricázzák. Nos, a Lurestar modellje elég eredeti kreációnak tűnt, eddig még nem találkoztam vele más néven. Ráadásul látszik, hogy megpróbáltak dizájnban is elszakadni a jól ismert kliséktől, bár vannak ismerős elemek, látszik, hogy öltek energiát a formatervezésbe. Sőt! az orsó Alis viszonylatban kifejezetten drága, 85 dollár körüli áron jelent meg, jelenleg egy 10-essel olcsóbb, de még mindig kiemelkedik a mezőnyből. Számomra ez jó hír, mivel az a tapasztalatom, hogy amiért Kínában el mernek kérni ennyi pénzt, az már nem szokott rossz lenni. Ezek után kötelező volt kipróbálnom. 

110.jpg

Végre egy igazán tetszetős kínai multi!

Az orsó a dobozból kivéve remek benyomást kelt. Érezhetően műanyag ugyan, ám az igényes fajtából. Az elemek öntése sorjamentes, kifogástalan, a matt felület kifejezetten elegáns, a grafikai elemek szerencsére szolidak, a karbon hajtókar pedig egyenesen ellopja a showt! Az egész orsó kifejezetten „egyben van”, nem lötyög, nem kattog, nincs holtjáték. Nem csak a levegőbe beszélek, járt a kezemben olyan orsó, ami a drámai ellentéte volt ennek! A műanyagságot egy BFS orsónál nem érzem hátránynak, ilyen cuccal nem olyan halakra horgászunk, amelyeknél a ház deformálódásásnak jelentősége van. Amúgy az orsó viszonylag masszív fogású, nem olyan végletekig könnyített, vékonyított, mint egy Aldebaran. 

106.jpg

A manapság kiemelkedően népszerű SG Larvea csali a tökéletes méret ennek az orsónak. Már nem UL, viszont az orsó sincs a végletekig pimpelve.

Minden túlzás nélkül mondhatom, hogy a futása kifogástalan és vajpuha. Ebben mondjuk szerepe van a rendkívül hosszú, 110 milliméteres hajtókarnak, ami lendkerék módjára tárolja a mozgási energiát. Nyilván nem egy Aldebaran, de igazából zavarbaejtően kicsi a különbség. Ötödáron! Akárhogy is, a leszebben futó kínai multi, amit valaha tekertem és ezt a véleményemet egy év használat után is fenntartom.

 105.jpg

Visszafogott, de minőségi külső, jó teljesítmény!

Az orsó hatalmas királysága, hogy egy mély és egy sekély dob is jár hozzá. Én mindkettőt terveztem használatba venni, a sekélyet vékony fonott zsinórral, a mélyet pedig monofillal. A sekély dob 10 gramm, a mély dob 13,7 gramm, egyik sem kiemelkedően könnyű, ellenben érzékelhetően nem a legvékonyabb anyagból készülnek, ami egy erősebb zsinór erejétől összeroppan. A hosszú fajta dobtengely is növeli a súlyt, a rövidtengelyes megoldással (ld. Daiwa Free Floating Spool) további grammok lennének faraghatók. De ne legyünk telhetetlenek, egy 10 grammos dob már finesse-nek mondható, elboldogul a kis csalikkal annyira, amennyire egy átlag horgásznak erre szüksége van. 

104.jpg

A 110 mm-es karbon hajtókar némileg indokolatlan, nincs szükség ebben a pecában ilyen nyomatékra.

Pláne így van ez, ha a csapágyazás is megfelelő minőségű. Itt ért azonban az első kellemetlen meglepetés. Már a zsinórozás során tapasztaltam egy kattogó hangot, ami csapágyproblémára utalt, majd a használat során ez egyre erősödött, annyira, hogy Multisuli Szabózé barátomat régmúlt gyermekkora emlékeiből a csattogós lepkére emlékeztette. Nem alaptalanul…:)

107.jpg

A szokásosnak mondható pogácsás mágnesfék, ami számomra csak magas állásnál működik kielégítően.

Ugyan már az Alin bőven lejárt a reklamáció határideje, mégis megpróbálkoztam, hogy írok az eladónak és megoldást keresek a problémára. Levelemre perceken belül (!!!) jött a válasz, kérte az eladó, hogy videózzam le a jelenséget. Megtettem, majd újabb 10 perc múlva jött a levél, hogy csapágyproblémának tűnik a hiba, már csomagolják is a cserecsapágyat és a cseréhez szükséges alkatrészeket, valamint sűrűn elnézésemet kérik. Őszintén szólva, a dolgok ilyetén kezelése elégedetté is tett, de ezzel még nem volt vége! Másnap várt a levél, hogy a gyár úgy döntött, visszahívja az orsót, postázzam vissza nekik, térítik a postaköltségemet és már postán is van az új, hibátlan orsó. Természetesen megtettem, a postaköltséget bemondásra (!) átutalta a kínai fél és egy hét múlva (!!!) már meg is érkezett az orsó, immáron tényleg hibátlanul. 

113.jpg

Kedvenc nyári műfajom a csorgós domizás, ami könnyű, de nem utraligt peca. Ehhez a műfajhoz az orsó optimális.

Azt gondolom, hibás darab mindenhol becsúszhat, azonban nem mindegy, hogy a gyár/márkaképviselet/kereskedő hogy kezeli reklamációt. Nos, lenne mit tanulni a kínaiaktól ezen a téren néhány magyar vállalkozásnak. Gyors, professzionális ügyintézés, korrekt megoldás. Hozzáteszem, hogy én sem hamiskodok soha kamu hibákkal egy párdolláros refund reményében. A korrektség a legjobb út minden megoldáshoz! 

111.jpg

A partszél dobálásához megbízható felszerelés szükséges.

Használati értékét tekintve egyébként a csapágyas orsóval sem volt gond, hibátlanul tette a dolgát, csak a kattogás volt rémesen idegesítő. A csere után már bosszankodnom sem kellett, csak felszabadultan élvezni a pecát. Ugyanis ez az orsó minőségérzetben odaért a Haibo Smart mellé, meg is haladta azt. Ugyan a teljesen műanyag ház és keret sosem fogja egy magnéziumházas BFS orsó minőségérzetét nyújtani, de amit ki lehet hozni egy műanyag házas orsóból, azt ez a gyártó kihozta. Mint említettem, light pecánál egész egyszerűen nincsenek olyan erők, amelyek számottevően tudnák deformálni a házat, illetve a fogaskerekeket rendellenesen összefeszíteni. Szabózé cimborám persze az Aldebaranjával fogja a 10-20 kilós harcsákat domizás közben, mondjuk morog is szegény rendesen. Nem Zoli, az orsó! Ja, de Zoli is, amikor ilyen kínai cuccokkal idegelem… 

103.jpg

Ez az átlagméret, ha jól esznek, sokat lehet fogni belőlük.

A 10 grammos dob azért rejt magában kompromisszumokat, az orsó olyan 4 gramm körül válik komfortossá, a 3 grammos csaliknál már oda kell figyelni…. Véleményem szerint a 2 grammos wobbler már nem is multis kategória, van persze olyan, ami eldobja, de ahhoz már finom, gyakorlott kéz és csúcsra pimpelt orsó szükséges. Nekem elég, ha 4 grammot tud, a kedvenc domis wobblereim úgyis itt kezdődnek… 

114.jpg

Az egyetlen halfaj, amit nem merek kivenni kézzel, az a domolykó. Bolondok!

Nincs Tesztpeca-cikk kritika nélkül, ezért sorra veszem, ami nem tetszik.

  1. A mágnesfék a kínai orsókban megszokott pogácsás verzió, ami szerintem elég gyenge konstrukció. 8 éve jobbára csak multival pecázom, éjszaka álmomból felébresztve is gubanc nélkül dobálok, de itt eléggé oda kell figyelni a beállításokra, alacsony érték mellett a mágnesfék szinte semmit nem fog. Ebben a Haibo fékje sokkal jobban teljesített, hiszen abban egy röpfék is található. Nekem viszonylag magas (8-as) értéknél és aránylag kiengedett tengelyfék mellett működött biztonságosan, komfortosan, de eltelt némi idő, mire megtaláltam a számomra megfelelő beállításokat. 
  1. A ház kicsit nagyobb az UL orsóknál. Ez nem baj, gyanítom, hogy kell benne kellő mennyiségű (mű)anyag, hogy kellően szilárd legyen. Egy nagyobb kezű horgász tenyerében az Aldebaran elvész, ennek az orsónak kicsit férfiasabb a fogása. 
  1. A 110 mm-es hajtókart indokolatlannak érzem egy Light orsónál. Egy ilyen hosszú hajtókarral olyan nyomatékot lehet kifejteni, ami már nem light kategória, pláne nem műanyag házzal. A 90 mm bőven elég lenne. Tény, hogy manapság divatos a hosszú tuning hajtókar, a gyártó nyilván ezt a trendet akarja meglovagolni, ám funkcionálisan ennél az orsónál felesleges. 
  1. A csere előtt használt orsónak volt még egy érdekes hibája, 3-4 alkalommal is becsúszott a zsinór a dobtengelyhez és ott fel is tekeredett. Az oldalfalat levéve a dob és a keret között egy hatalmas rés tátong, amit először konstrukciós hibának gondoltam, de az oldalfalban van egy káva, ami a helyére tereli a dobot, tehát nem az. A cserét követően a jelenség nem jelentkezett. Nem tudom megítélni, hogy tényleg egy egyedi hiba volt-e ez is, ám tény, hogy a csere után a több ezer dobás ellenére egyszer sem fordult elő. Tekintsük is csak egy rossz emléknek… Amúgy körbekérdeztem, akinek van ilyen azoknál senki másnál nem jelentkezett… 

109.jpg

Azért a darabosabb példányok is mutatják magukat.

És mi az, ami tetszik? 

  1. Talán a legszebb kínai orsó, ami eddig nálam járt. Nagyon szépen megtervezett forma, amelyben ugyan visszaköszönnek „villanások” más gyártók termékeiből (főleg abus elemek), de láthatóan igyekeztek elszakadni a megszokott formáktól. Ráadásul egészen jó részletmegoldások vannak, pl. a fékcsillag egészen „harapós”. Nagyon szeretem a matt fekete színt, szinte minden boton jól mutat, a nagyon minimális vörös szín pedig semmivel nem vész össze, sőt kifejezetten kifinomult eleganciát mutat. 
  1. A hajtókart a pozitívumok között is megemlítem, igényes darab. Érdekes, hogy lakkozva van, ami kissé feleslegesnek tűnik, de egyébként kimondottam szép, masszív és könnyű. 
  1. A reklamációkezeléssel megvettek, nem tagadom. Csillagos ötös! 
  1. Jó ár-érték arány. Nem mondom, hogy olcsó, (jelenleg 75-80 dollár között vehető meg), viszont a normális minőségű finesse orsó sosem volt olcsó. Vannak ennél olcsóbb sekély dobú tekerők, de talán nem lövök le előre túl nagy poént, hogy az ár arányos a minőséggel. A Lurestar márka láthatóan a minőségibb szegmenst célozta meg. 
  1. Két dob!!! Kell indokolnom? 
  1. Amennyiben valaki kedvet érez magában, az a gyári csapágyakat hibrid, vagy teljesen kerámia anyagúakra cserélheti és ezzel még fokozhatja a teljesítményt. Félreértés ne essék, ez nem a dobástávoságot növeli, hanem a futást könnyíti tovább, így az optimális dobsúly egy hajszálnyit még csökkenthető. Bár azt is megsúgom, hogy erre van jobb alany is, ez az orsó gyári állapotában tökéletes annak ami: egy korrekt light orsónak. 

102.jpg

És néha egy két ezüst nyíl is tiszteletét teszi.

Az orsó mintegy egy éve szolgál nálam és azt kell mondanom, hogy kifejezetten megszerettem. Az elmúlt egy évben a fent írt kompromisszumokon kívül nem volt vele panaszom. Nem hangosodott, nem darál, nem változott a minőségérzet, továbbra is kifejezetten szívesen veszem kézbe. Nem kis dolog ez, sokszor tapasztaltam már pár használat után a szerkezet rakoncátlankodását. Jó szívvel ajánlom tehát light multis pecára, ha valaki nem akar súlyos tíz- és százezreket beletenni egy orsóba… Ez a huszonpár ezer forint jól elköltött pénz, kiváló az ár-érték arány és ha beszippant az UL multizás világa, akkor úgysem lesz megállás a top kategóriáig. Kezdésnek kiváló, de simán megszerethető annyira, hogy ez az orsó tartós társunk legyen.

112.jpg

 Jó felszereléssel biztos a fogás :D

A bejegyzés trackback címe:

https://tesztpeca.blog.hu/api/trackback/id/tr1016216826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása